Det faglige selskab DSK

Dansk Selskab for Kiropraktik (DSK) er professionens faglige selskab, som har til formål at fremme uddannelse, udvikling, planlægning og videnskab inden for det kiropraktiske fagområde og klinisk biomekanik i Danmark.

DSK arbejder primært med kvalitetssikring og generelt faglig og klinisk udviklingm, og har bl.a. været initiativtager til en formaliseret efteruddannelse i idrætskiropraktik.

DSK har blandt andet været initiativtager til kvalitetssikringsrapporten om kiropraktik og lænderyg besvær, som udkom i 2005, og de monofaglige kliniske retningslinjer for kiropraktorbehandling af lumbal nerverodspåvirkning, der udkom i 2012. I forbindelse med Nationale Kliniske Retningslinjer er DSK med til at udpege repræsentanter til arbejdsgruppen og afgive høringssvar.

Både kvalitetssikringsrapporten og de monofaglige retningslinjer kan hentes på DSK’s hjemmeside .

DSK opretter faglige fokusgrupper efter interesse, hvor kiropraktorer med interesse indenfor bestemte områder mødes, erfaringsudveksler og udvikler professionen indenfor området. Der er for øjeblikket grupper med fokus på kiropraktisk behandling af børn, idrætskiropraktik og evidensbaseret praksis.

Selskabet afholder jævnligt relevante faglige arrangementer for medlemmer og andre med interesse for den kliniske biomekanik, herunder foredrag, diskussionsoplæg, post-graduat undervisning mm., hvilket ofte sker i samarbejde med NIKKB.

Selskabet har aktuelt ca. 260 medlemmer, som stort set alle er danske kiropraktorer eller stud. cand. manu fra SDU.

Læs mere på selskabets hjemmeside

Læs folder om selskabet

Medlemmer af DSK har adgang til selskabets klub på DKF Forum, hvor møder annonceres og medlemmer kan kommunikere med hinanden.

Oktober 2017.