Information til patienter

Pakkeforløb til diskusprolaps: (standard)  (Version velegnet til at få trykt på et lokalt trykkeri)

Pakkeforløb til diskusprolaps/nerverodspåvirkning i nakken: (standard)   (Version velegnet til at få trykt på et lokalt trykkeri)

Pakkeforløb til lumbal spinalstenose: (standard)  (Version velegnet til at få trykt på et lokalt trykkeri)

Ønsker du at få en stak af folderene til at dele ud eller have liggende fremme, kan de bestilles (gratis!) på DKF@danskkiropraktorforening.dk  så længe lager haves.

Hvad kan man sige til patienterne?

Kommer der patienter, som ikke har været til kiropraktor i flere år, men kan huske den gamle pris- og tilskudsstruktur, kan der opstå behov for at tale med patienterne om ændringer, der trådte i kraft i 2017.

Vi har udarbejdet forslag, der kan inspirere til, hvad man kan sige til patienterne:

Hvad kan man generelt sige om det nye?
”1. april 2017 kom der nye regler for tilskud og honorarer hos kiropraktorer. Langt de fleste patienter har ikke mærket nogen forandring.”

Hvad kan man sige til patienter, der ønsker uddybning?
”Danske Regioner ønskede at ensrette priserne og gøre det mere overskueligt for patienterne. Det betyder, at der er helt klare regler for, hvad en førstegangskonsultation koster – afhængigt af hvornår du sidst har været til kiropraktor. Har du ikke været i klinikken inden for de sidste tre år, skal kiropraktoren ofte foretage en større undersøgelse og/eller behandling, end hvis du har været der for nylig. Derfor koster denne konsultation mest. Det samme gælder de opfølgende konsultationer. Er der tale om en enkel konsultation, er det billigere end hvis der skal gives mere omfattende behandling eller vejledning.”

Hvad kan man sige til patienter, der tidligere fik tilskud fra §64, da den var en generel kronikerordning?
”1. april 2017 kom nye regler for blandt andet særordningen, der hedder §64. Fik du det lille ekstra tilskud fra denne ordning, vil du måske opleve nye priser nu. Der er måske blive tale om, at din udgift er 10-20 kr. højere end i dag. Grunden er, at Danske Regioner ønskede at ensrette priserne og gøre det mere overskueligt for patienterne.”

Du kan også sige dette:
”Er prisen ikke den samme, som den plejer at være, kan der være forskellige grunde til det:

- Du er måske blevet behandlet under §64-ordningen, der nu er ændret.
    - Det er mere end 12 måneder siden, du sidst var til kiropraktor.
   - Der er blevet lavet nye objektive regler.
   - Du er kommet ind i et pakkeforløb.
Husk, at Sygeforsikringen ’danmark’ stadig giver tilskud til kiropraktorbehandling.”

Er du sekretær og vil vide mere om fx , hvem der kan inkluderes i pakkeforløbene - så læs mere her

Kiropraktorer kan læse mere her om inklusion i denne 'Spørgsmål & svar'-sektion til dig

Tekster I kan bruge

Brug for tekst til hjemmesiden eller et opslag,
så kan du bruge denne her:

Hvordan er priser og tilskud skruet sammen hos kiropraktoren?

- Der eksisterer tre pakkeforløb ved diskusprolaps og spinalstenose med særligt højt tilskud

- Tre typer førstegangshonorarer, der udelukkende afhænger af, hvornår du sidst har været hos en kiropraktor i klinikken:
    1. Hvis du har været her indenfor et år
    2. Hvis det er mellem 1 og 3 år siden, du har været her
    3. Hvis du ikke har været her før eller det er mere end 3 år siden

- Tre typer honorarer i de opfølgende konsultationer, der afhænger af, hvor enkel eller omfattende behandlingen er:
    1. Afgrænset
    2. Almindelig
    3. Udvidet

En side, du kan dele til patienter/borgere:
www.danskkiropraktorforening.dk/OK17patientinfo

Find information (primært om de nye pakkeforløb) skrevet til læger og andre sundhedsuddannede her