FORMANDENS LEDER

Lad os tage fat på at skabe de bedst mulige løsninger

Lone Kousgaard Jørgensen
8. juni 2018

Den 14. maj lancerede Dansk Kiropraktor Forening en mindre annoncekampagne, især målrettet praktiserende læger.

Kampagnens primære formål er at gøre opmærksom på kiropraktorernes talenter og at opfordre lægerne til mere samarbejde – for patienternes skyld.

Når jeg sidder til fine konferencer, senest en forebyggelseskonference, som Kommunernes Landsforening holdt i Kolding, bliver der omdelt brochurer, hvoraf det klart fremgår, at muskel-led-sygdomme, fx lænde-
og nakkesmerter, er det, der rammer flest og koster mest i det danske sundhedsvæsen. Alligevel er der ingen initiativer, der sætter gang i en indsats på dette område. Der er bare stilhed. Og imens håber vi, at borgerne selv finder ud af at søge behandling et godt sted.

Vores kampagne har ramt fint ned i en interessant debat foranlediget ikke mindst af The Lancet-særnummeret om rygsmerter i marts, som du kan læse om i KIROPRAKTOREN. Vi har nu ganske hård evidens for det, vi har sagt hele tiden: Aktivitet, træning og manuel behandling inkl. rådgivning og hjælp til egenhåndtering hjælper langt de fleste, og at der er noget galt med incitamentsstrukturen i sundhedsvæsenet.

Der er brug for en langt mere sammenhængende indsats, som i langt højere grad gør brug af de mange forskellige kompetencer, der rent faktisk findes i sundhedsvæsenet.

Alt for mange danskere ender med dyre operationer, skadelig medicin eller en tur hjem på sofaen, i stedet for det vi ved, virker, nemlig manuel behandling, aktivitet og træning. Det er min vurdering, at vi kan gøre det langt bedre for de samme penge, hvis vi tænker os om.

Det er på tide, at vi sætter os ned sammen, os sundhedsprofessionelle, kigger hinanden grundigt i øjnene og tager fat på at skabe de bedst mulige løsninger for de mere en 1,2 mio. danskere, der lider af muskel- og ledsmerter.

På Folkemødet i år?
Kom til debat om, hvordan vi skaber systematik i vores håndtering af rygpatienter, så færre falder ud af arbejdsmarkedet. Lørdag 16. juni i Sundhedsteltet kl. 13.30-15.00:
www.danskkiropraktorforening.dk/fmdk18

Lederen er fra det seneste KIROPRAKTOREN

Et hold af 29 ­internationalt anerkendte forskere slog for nyligt alarm i tre opsigtsvækkende artikler i det ansete videnskabelige tidsskrift The Lancet, hvor de udgav resultaterne af fem års fælles udredningsarbejde.

Få overblik over resultaterne og bud på, hvordan de kan bæres ind i en dansk sammenhæng.

Du kan også læse om patienters forventninger til den kliniske konsultation, om Modicforandringer, om en dansker der er blevet formand for Hollands kiropraktorer og om NIKKB og Kiropraktorfondens formand, der takker af efter 16 år.

Læs KIROPRAKTOREN JUNI 2018

Find en kiropraktor