FORMANDENS LEDER

For patienternes skyld

Vores nye overenskomst gør mange gode ting for patienter med rygsmerter. En af de væsentligste – som jeg ser det – er, at vi med pakkeforløbene giver både patienterne og deres læger tryghed for, at diskusprolapser og spinalstenoser håndteres med rettidig omhu hos en kiropraktor. Der stilles den rigtige diagnose, der behandles, og der følges op på symptomerne. Der kommunikeres med lægerne om behov for smertedækning, og der henvises til MR-scanning og rygcenter på det rette tidspunkt for de patienter, hvor det er relevant.

Vi kiropraktorer har gennem de seneste år oplevet en ret stor patientfremgang – det er rigtigt positivt, at flere af vores patienter ikke har været forbi en læge først. Nogle har måske snakket med en sygeplejerske i deres sundhedsforsikring, og andre er bare vandret ind ad hoveddøren med deres rygsmerter.

Vi bliver i stadig højere grad patienternes første stop i sundhedssystemet snarere end den sidste mulighed. Og når vi håndterer patienterne rigtigt, hjælper dem, vi kan, i klinikken, og sender dem videre, der skal til andre undersøgelser og behandlinger, så skaber vi også større værdi for samfundet og bliver et naturligt valg på en måde, der kan betyde sparede besøg i de travle lægehuse.

Når vi på den måde møder og behandler en større og større andel af befolkningen, sætter det store krav til os som sundhedsprofession. Vi kan ikke undskylde os med, at vi er små, at vi har for travlt, eller at det ikke er vores ansvar. Derfor glæder det mig, at vi i den nye overenskomst er blevet enige med Danske Regioner om flere pakkeforløb og endnu mere kommunikation med de praktiserende læger om patienterne.

Ligeledes er akkrediteringen med til at sikre klinikkerne en standard, der er dette første besøg med sundhedsvæsenet værdigt.

Alt det giver patienten sikkerhed – og så viser det lægen, at vi kiropraktorer har styr på opgaven, og at vi forstår vores plads i sundhedsvæsenet. Det er altså dén investering værd.

Vi er også som stand nødt til at erkende, at vi ikke længere er så små, at vi kan gå under radaren. Heldigvis da. Men det medfører nogle problemer nu og da. Et eksempel er, at en række af medlemmerne allerede har opdaget, at hackere har udset sig kiropraktorer som ofre. Vi er nødt til at tage vores it-sikkerhed meget alvorligt, for vi håndterer hundredtusindvis af patienters personlige oplysninger.

Det er i mine øjne et ubetinget gode, at vi med hver eneste overenskomst rykker længere og længere ind i sundhedsvæsenet. Men vi skal huske, at med de goder det medfører, følger der altså også en del krav, som vi må indstille os på at opfylde – især for patienternes skyld.

Lone Kousgaard Jørgensen
9. marts 2017

Relateret indhold:
Læs om den ny overenskomst
Læs om det nye pakkeforløb til spinalstenosepatienter

Lederen er fra det seneste KIROPRAKTOREN

Læs om det nye tilbud til stenosepatienter, men også om de to andre nye pakkeforløb til patienter med diskusprolaps.

Du kan også læse om  om behandling af svimmelhed, og nye undersøgelser om aktive tilgange, der måske kan hjælpe bedre ved senfølger efter hjernerystelse, end de kendte passive med ro og hvile...

Læs KIROPRAKTOREN 01 2017

Find en kiropraktor