FORMANDENS LEDER

Tak for en rigtig god
Faglig Kongres til alle!

På evalueringerne ser det ud til, at jeg bestemt ikke var den eneste, som havde et par rigtigt gode dage i Smilets By.

Men det var altså også et fantastisk godt arrangement, NIKKB og Fonden havde strikket sammen til os.

For mig er det en hel perfekt måde at være sammen med jer kolleger på.

Når jeg kigger tilbage på det år, der lige er gået: på kongressen, på vores nye overenskomst og på hverdagen ude i klinikken, så er jeg inderligt, inderligt glad for at være kiropraktor.

Vi har langt om længe fået opbygget et momentum hos lægerne, hos neurologerne og i Gigtforeningen, som alle har vist os opbakning i forbindelse med manipulationssagen. Og samtidig mærker jeg også hjemme i klinikken, at lægerne begynder at få øjnene op for, hvor fint patienter med diskusprolaps kan håndteres hos kiropraktorerne. Det varmer altså.

Patienterne vælger os til i uset omfang. Vi har virkeligt travlt ude i klinikkerne. De sidste to år har vi sat patientrekord – og vi kommer til at gøre det igen i år. Det er altså tegn på, at vi kiropraktorer tilbyder en ydelse, som efterspørges mere og mere.

Regionerne, vores primære arbejdsgivere, Ja, de ikke bare respekterer os, men berømmer os i rosende vendinger. De skal have portemonnæen endnu mere op af lommen, det kan vi sagtens blive enige om, og det har vi lagt i støbeskeen til ved de netop overståede overenskomstforhandlinger.

Jeg har tidligere sagt, jeg ville kæmpe for et større tilskud på speciale 53, altså almen kiropraktik. Det vil jeg stadig.

Men jeg mener, det er så stort, at vi har opnået 60/40 procents tilskud på speciale 64, at vi godt kan leve med at patienterne ikke i denne omgang får større tilskud på speciale 53.

Og altså: Jeg er formand for kiropraktorerne, ikke for patienterne. Patienternes egenbetaling vogter regionerne på, og de kan altså stadig glæde sig over den relativt billige behandling hos kiropraktorerne, ikke mindst i sammenligning med nogle af de alternative behandlere.

Det er nemlig stadig noget billigere at besøge en universitetsuddannet kiropraktor, end fx en Body-SDS-behandler. Så jeg mener godt, vi kan forsvare prisen, selvom jeg da ville have foretrukket, at patientandelen var lavere!

Glædelig jul og godt nytår

Lone Kousgaard Jørgensen
16. december 2016

Relateret indhold:
Læs om den ny overenskomst
Læs reportage om Faglig Kongres fra KIROPRAKTOREN
Læs alt om kongressen, find oplæg og se billeder

Lederen er fra det seneste KIROPRAKTOREN

Hvad lærte kiropraktorerne på deres kongres? Hvad var Søs Egelinds pointer i kurset for kliniksekretærerne? Hvem blev årets kiropraktor? Hvad sagde professor Kjeld Møller Pedersen om praksisområdets økonomi?

Læs KIROPRAKTOREN 04 2016

Find en kiropraktor