Forskning: Tid til at hive tapen af? - Dansk Kiropraktor Forening

Er det tid til at rive tapen af og smide det ud med sveden?

Sådan lyder overskriften på et nyt systematisk litteraturstudie, der har undersøgt effekten af kinesiotape på smerter og nedsat funktion hos patienter med muskel- og ledsmerter af mere end 4 ugers varighed.

Af Mette Jensen Stochkendahl, Seniorforsker, kiropraktor og ph.d., Nordisk Institut for Kiropraktik og Klinisk Biomekanik

Studiet er udført at to fysioterapeuter fra Singapore, der systematisk har søgt og vurderet litteraturen om kinesiotape.

Brugen af kinesiotape har igennem de seneste år vundet mere og mere indpas i behandlingen af muskel- og ledproblemer og som smertelindring.
Ved OL i London 2012 blev der doneret tape til behandling af atleterne, og siden da har det vundet stor popularitet hos alle – både hos den almindelige motionist og hos topatleter.

Ifølge producenterne sker virkningen ved, at tapen løfter huden og dermed øger blodtilførslen og lymfedrænagen med nedsatte smerter til følge. Der er dog ikke mange undersøgelser, der understøtter denne virkningsmekanisme, og studier, der har set på effekten, har ikke været enslydende.

Formålet med dette ny litteraturstudie var at undersøge, om personer med kroniske muskel- og ledsmerter havde færre smerter og funktionsnedsættelse, når de blev behandlet med kinesiotape frem for andre behandlingsmodaliteter.

De fandt, at kinesiotape lindrede smerte mere effektivt end minimumsintervention, men at tapen ikke var bedre, når de så på funktionsbegrænsninger.

De to forskere søgte i otte forskellige elektroniske databaser efter artikler, der beskrev originale RCT’er (randomiserede kontrollerede undersøgelser.red).

De vurderede derefter kvaliteten af de originale studier og samlede til sidst resultaterne i en metaanalyse.

De fandt 17 klinisk kontrollerede studier, der var egnede til metaanalyser.

Forskerne kunne heller ikke se bedre effekt af tapen, når de sammenlignede med andre typer af behandling – hverken på smerteniveau eller funktionsniveau.

De to forskere konkluderer, at kinesiotape er bedre end ingenting til lindring af smerter, men at der ikke er evidens for, at kinesiotape er bedre end andre typer behandling, der har til formål at reducere smerter eller forbedre funktion hos patienter med kroniske muskel- og ledsmerter.

Når man overvejer brug af tapen, er det stadig en stor udfordring, at der ikke er en klar standard for, hvordan tapen skal lægges, hvor meget det skal strækkes, eller hvor længe det skal sidde.

De to forskere kommer dog med en betragtning om, at mange klinikere bruger tapen som et supplement til træning. Træning har tidligere vist at have god effekt på en række kroniske smertetilstande, og det ser ud til, at de bedste resultater af kinesiotape opnås, når det bruges som supplement til træning.

Reference: Lim EC, Tay MG. Kinesio taping in musculoskeletal pain and disability that lasts for more than 4 weeks: is it time to peel off the tape and throw it out with the sweat? A systematic review with meta-analysis focused on pain and also methods of tape application.
Br J Sports Med. 2015 Jan 16. pii: bjsports-2014-094151.
doi: 10.1136/bjsports-2014-094151.

Find artiklen her hos British Journal of Sports Medicine

Artiklen stammer fra

KIROPRAKTOREN nummer 4, hvor du også kan læse om de store beslutninger, som kiropraktorerne traf på deres årsmøde, hvor de bl.a. genvalgte formanden og indmeldte sig i den europæiske kiropraktorunion.

Du kan også læse om et ekstremt cykelløb, tværs over USA på 9 dage. En kiropraktor var med til at gøre turen uudholdelig som muligt. Læs hvordan.