18. marts 2015

Mange opererede prolapspatienter ved ikke, at der faktisk er et alternativ

Vi har sagt det mange gange før. I medierne. I debatter. Til vores kongres og såmænd også her. Budskabet er klart: En operation er hverken finere eller  bedre end kiropraktisk behandling.

Kirurgi er nødvendigt for nogle patienter med diskusprolaps, og den gruppe skal tilbydes operation på det rigtige tidspunkt. Det er netop en styrke ved vores prolapspakkeforløb, at disse patienter kan identificeres, vejledes og henvises til kirurgisk vurdering på et oplyst grundlag.

Alligevel ser vi gang på gang borgere, der kommer under kniven, selvom de ville have haft bedre af at besøge en kiropraktor. I dette nummer af KIROPRAKTOREN går vi i dybden med problemet. Alt for mange med diskusprolaps bliver opereret – og det koster samfundet alt for mange penge, uden at vi har en garanti for, at patienten bliver mere rask.

Men hvad næsten værre er, så ved mange af de opererede ikke, at de faktisk havde et alternativ til operationen. Mange tror fejlagtigt, at en operation en gang for alle sætter en stopper for smerterne, eller tror, at en behandling uden kniv bare skal udfylde ventetiden inden operation.

En operation i rygsøjlen er et stort, vidtrækkende indgreb. Den giver umiddelbar god lindring, men ryggen har brug for intensiv genoptræning bagefter. Vi ser prolapspatienter blive både overraskede og skuffede over, at det tager uger og måneder, før de for alvor er på benene igen. Og de bliver for alvor overraskede, når de for manges vedkommende finder ud af, at de mindst ville have været lige så friske med kiropraktisk behandling.

Vi ved, at prolapspatienter har brug for, at nogen tager hånd om deres forløb – gør dem trygge – det er et meget vigtigt element i smertehåndteringen. Den tryghed skal ikke blot komme fra kiropraktorerne, men i særdeleshed
fra vores nærmeste samarbejdspartnere de praktiserende læger. Det er så utroligt vigtigt, at vi kommunikerer med hinanden til gavn for patienterne OG de offentlige sundhedskroner.

Imens vi opererer løs, så fosser pengene ud af statskassen. Vores beregninger viser, at en operation koster samfundet ca. 40 gange så meget som behandling uden kniv. Og så har vi endda slet ikke kigget på effekt eller risici endnu.

I Dansk Kiropraktor Forening vil vi i 2015 lægge endnu mere pres på politikerne. Det skal stå soleklart, at kiropraktorer har en masse erfaring med netop prolapspatienter, at vi har klinikker i hele landet, at der ikke er ventetid,
og at vi samarbejder med læger og sygehuse på elektroniske platforme.

GRAFIK: Det koster prolapsbehandling

Læs også spotartiklerne om prolapsbehandling og lighed

17. marts 2015

Spotserie marts 2015

KIROPRAKTOREN har spot på prolapspatienternes muligheder og sundhedssystemets strukturer.

Lederen her på siden forholder sig til emnet -
her er resten af artiklerne i serien:

Find en kiropraktor