Mere end 200 kiropraktorer og studerende mødte op til DKF’s fire topmøder i Viborg, Middelfart, København og på Syddansk Universitet. Så læser du det her, er der god sandsynlighed for, at du var med.

Af Christian Ankerstjerne, DKF

Der blev sagt velkommen og givet et kort inspirerende oplæg – og så var det ellers ud i grupper og i gang:

– Det har været bestyrelsens klare mål at skabe en proces, hvor ideerne kommer fra medlemmerne og ikke fra bestyrelsen. Derfor har vi givet frit spil til ideudvikling – men også til at tage fat på temaerne og forsøge at gøre dem relevante og egnede til at styre efter, fortæller Dorthe Schøler Ziegler, der er bestyrelsesansvarlig for udarbejdelsen af det nye målprogram.

Mere end 300 lapper til arbejdsgruppen
– Vi bad deltagerne om at gå i dybden med det emne, de syntes, var mest interessant og gøre det mere konkret, forklarer Dorthe Schøler Ziegler.

Alle gik til arbejdet med stor entusiasme, og der blev tænkt dybt og længe over de forskellige temaer.

Sidst på dagen præsenterede grupperne deres arbejde for de andre grupper – og overgav det færdige materiale i form af mere end 300 gule lapper til arbejdsgruppen.

– De næste par måneder skal arbejdsgruppen arbejde med de indkomne ideer. Planen er at ramme en håndfuld overliggende temaer og derunder nogle meget konkrete arbejdsmål, der tager udgangspunkt i medlemmernes arbejde.

I efteråret drøftes de foreløbige resultater med medlemmerne, og det færdige målprogram præsenteres på årsmødet i november, slutter Dorthe Schøler Ziegler.

Involvér andre med andre perspektiver
I Viborg og Middelfart havde DKF inviteret Martin Vesterby, der er læge, innovatør og iværksætter, til at indlede dagen med en kickoff om at sætte ting i gang og finde på nyt. Martin Vesterby advarede mod at tro, at man kan løse alle udfordringer selv:

– Involvér andre hurtigst muligt. Jeg tror, det vigtigste for at få ting til at leve, når noget skal forandres eller gøres bedre, er hurtigst muligt at involvere nogle, der måske har en anden holdning eller en anden indsigt for at opkvalificere de der lidt præliminære ideer, man selv render rundt med, fortæller Martin Vesterby og foreslår:

– Hvis du tænker: ”Hvad mon en fysioterapeut siger til det her?” så ring til en fysioterapeut og spørg. Så får du svar.

Hvor kan du gøre en forskel?
Til topmødet i København havde DKF inviteret idemanden, serieiværksætteren og kiropraktoren Ole Wessung. Han havde nogle helt konkrete råd til de fremmødte:

– Først og fremmest: Kiropraktor betyder behandling med hånd, så vær sikker på, at du er dygtig til håndværket; at du ved, hvad du laver. Derefter: Se, hvor du kan gøre en forskel – og kom ud og fortæl, hvad det er, vi kiropraktorer kan. Hver eneste dag har jeg patienter, der ikke ved, hvad det er, vi kan – og det ærgrer mig helt enormt. Der er folk, der er bange for os! Det er da irriterende!, fortæller Ole Wessung og fortsætter:

– Jeg kunne enormt godt tænke mig, at vi som behandlere blev mere populistiske og kom ned i øjenhøjde med patienterne. Mødte dem der, hvor de er, og så lad forskerne om at forske.

Til sidst sparker Ole Wessung en ide afsted til alle interesserede:
– Det kunne være sjovt, hvis vi lavede vores egen sundhedsordning, som vi kunne gå ud med.

Læs mere om udviklingen af det nye målprogram

Læs flere artikler fra KIROPRAKTOREN nr. 2 JUNI 2017

Kiropraktorerne udvikler nye mål

Artiklen er fra

KIROPRAKTOREN nr. 2 juni 2017.

Her kan du også få taget temperaturen på sundhedspolitikken, som beskyldes for at lide af Trump-symptomer, om karpaltunnelsyndrom og ikke-kirurgisk behandling, om hvordan medlemmer på tur har oplevet det cubanske sundhedsvæsen og meget mere

Find en kiropraktor