ProlapsPakkePromo juni 2015 - Dansk Kiropraktor Forening

Kirsten Bolding Brænder og Eva Lysgaard deltog i DKF’s roadshow, hvor prolapspakken blev introduceret. Siden har de brugt forløbet ved mistanke om lumbal nerverodspåvirkning.

Af Eva Eriksen og Lotte Frits Zeeberg, Kiropraktorguide.dk

Kiropraktorerne i Roskilde Rygcenter er enige om, at de med prolapsforløbet har fået et bedre og mere ’synligt’ redskab til rodtrykspatienterne.

– Vi havde også patienter med rodtryk, før vi fik prolapspakken, men nu kan vi fortælle dem, at vi har et specielt behandlingstilbud, siger Kirsten Bolding Brænder, og fortsætter:

– Vi kan konkretisere, hvad forløbet indebærer, og med hvilke forventninger patienten kan gå ind i forløbet. Nu kan vi desuden tilføje, at vi følger dem fire uger, og hvis der ikke i de fire uger er sket nogen væsentlig forbedring, som vi kan arbejde videre på, så skriver vi tilbage til egen læge om det, og om de implementeringer, der kunne være. Hvis der er tegn på bedring, ja, så arbejder vi videre, og ser hvordan det ser ud, når de 8 uger er gået.

Et specielt forløb til et specielt problem
Den største hurdle ved at komme i gang var at huske på forløbet, for det har ikke medført de helt store forandringer i hverken undersøgelse eller behandling. 

De to kiropraktorer filosoferer lidt over fagets udvikling:

– Prolapspakken er en videreudvikling af, at kiropraktorpraksis er blevet mere specialiseret generelt, forklarer Eva Lysgaard. Vi har nok flere patienter med alvorlige rodtryk i dag, end vi havde tidligere. Det er også et udtryk for større anerkendelse fra det øvrige sundhedssystem, at det er noget, vi som kiropraktorer kan håndtere.

Kommunikationen til patienten
– De fleste kan godt forholde sig til, at de har fået et problem, der kræver et særligt forløb, siger Kirsten Bolding Brænder og fortsætter:

– Konkret siger vi noget i stil med ’du tilhører præcis denne her gruppe, og derfor bliver du sat ind i et specielt struktureret behandlingsforløb, som vi kan tilbyde dig’.

– Patienterne er med på, at det er et forløb, der vil kræve mere tid, og at der er et andet honorar forbundet med det. Det er ikke noget, vi føler, vi behøver drøfte med dem.

– At fortælle, at det bliver dyrere, er ligesom at undskylde for sig selv, og det skal vi jo bestemt ikke, for det er helt normalt, hvad enten det er din computer, der går i stykker, din bil, eller du skal have gjort noget mere ved håret – når det er noget, der kræver mere tid, så er det jo også forbundet med et andet honorar, da det er en anden ydelse, ja, simpelthen en anden service, siger Kirsten Bolding Brænder, og Eva Lysgaard supplerer:

– Hvis det er en patient, der har været i behandling tidligere for noget andet, så ved patienten også godt, at det her altså ikke er det samme, som det var sidste gang. Vi har ikke været ude for, at en patient har sagt, at det forløb vil de ikke ind i, siger hun med et smil.

Patienterne er med på, at det er et forløb, der vil kræve mere tid, og at der er et andet honorar forbundet med det. Det er ikke noget, vi føler, vi behøver drøfte med dem.

 

Kommunikationen med lægerne
De to kiropraktorer fortæller, at de selvfølgelig allerførst aftaler med patienten, at de kommunikerer med vedkommendes læge. De har hele tiden haft en god kommunikation med de praktiserende læger i området, men nu gør de det mere konsekvent:

– Vi skriver kort, at der er fundet de og de symptomer, og at patienten er sat i et prolapsforløb, og at han/hun kan forvente at høre fra os med de og de intervaller, og især også hvis forløbet ikke kører efter planen. Hvis vi sender til MR-scanning, skal lægen jo også informeres.

Det positive ved forløbet
– Vi ser nok flere patienter med rodtryk nu end tidligere, siger Eva Lysgaard. For et par år siden blev der lavet en audit i Region Sjælland, hvor det viste sig, at fysioterapeuterne var dem, der så flest med rodtryk – eller flest patienter med smerter til under knæet. Nu er der flere læger, der sender deres patienter direkte til os. I dag er de klar over, at vi kan sende videre til MR-scanning, når der er behov for det.

De to kiropraktorer er enige om, at prolapsforløbet er en faglig anerkendelse af deres ekspertise.

– Så når vi sidder efter arbejdstid og skriver til lægen, har vi ikke problemer med det, for det ligger i beskrivelsen og i honoraret, siger Eva Lysgaard og hun slutter:

– Når det er sagt, så vil vi da godt tilføje, at vi tænker på det som en proces, hvor vi er i konstant læring, det er en god måde at udvikle klinikken på.

******************************************************
Gode grunde til at gå i gang ifølge Lysgaard og Bolding Brænder
- Det er en rigtig god mulighed for at kvalitetssikre rodtryksforløbene.
- Det er en tryghed for behandleren at have en konkret retningslinje at holde sig til.
- En fornemmelse af en fast procedure giver også patienten en tryghed.
- Kiropraktorens rolle i forløbet er tæt integreret i det øvrige sundhedssystem.
- Det er vigtig anerkendelse af professionen. Det giver genklang hos alle samarbejdspartnere og åbner op for bedre og mere samarbejde, når kiropraktoren lever op til ansvaret.
******************************************************

 

OM KLI NIKKEN
Navn: Rygcenter Roskilde
Ejere: Kiropraktorerne Kirsten Bolding Brænder og Eva Lysgaard, begge uddannet i USA for mere end 25 år siden
Baggrund: Har haft klinikken sammen siden 2005.
Behandlere: 2 kiropraktorer, 2 massører, 1 fysioterapeut, 1 yogainstruktør, 1 mensendieck­instruktør samt 3 sekretærer.

Vores bedste råd:
1. Spring ud i det.
2. Kommunikationen er vigtig. Patienterne bliver trygge og føler sig i gode hænder, når de hører om forløbet.
3. Er der tvivl om, hvorvidt der er rodtryk, er det en god idé at sætte patienten på forløbet. Det kan være sværere at skifte til forløbet midt i et igangværende forløb.
4. Det letter arbejdsbyrden at producere standardfraser til korrespondancen med ­patientens egen læge.
5. Informér hele ­klinikkens personale grundigt om prolapspakken, så ­forløbet ­bliver en del af daglig­dagen og ligger ­present i alles tanker.
6. Læg diskusprolaps-folderen frem, så ­patienten selv kan læse lidt om forløbet.

Læs mere:

Q&A til kiropraktorer 

Find foldere, læs aftaleteksten, forløbsbeskrivelsen samt honorarerne

Artiklen er en del af KIROPRAKTOREN nr.2 juni 2015 - her finder du resten af bladet

For at hjælpe kiropraktorernes nye prolapspakke på vej bringer KIROPRAKTOREN portrætserie af klinikker, som er kommet godt i gang med implementeringen.

Artiklen er fra KIROPRAKTOREN nr. 2 juni 2015

Her finder du resten af bladet - med bl.a. valgtema: hvad vil partierne gøre for rygpatienterne?

Der er også artikler om behandling af ældre med nakkesmerter, fodboldskader og spændingshovedpine.

Find en kiropraktor