Læserbrev ansporede opioidkrisen - Dansk Kiropraktor Forening

Forskere har sporet kimen til det enorme forbrug af receptpligtig smertemedicin i USA og Canada.

Af Benjamin Holst, journalist

Det begyndte med et læserbrev i det medicinske tidsskrift The New England Journal of Medicin (NEJM) i 1980.

“Til redaktøren: Vi har for nylig gennemgået vores arkiver for at undersøge, hvor mange tilfælde af narkotikaafhængighed, der kunne konstateres blandt i alt 39.946 patienter, efter at de havde været i hospitalsbehandling. Selvom 11.882 modtog mindst et narkotisk præparat under indlæggelsen, var der efterfølgende kun fire forholdsvis veldokumenterede tilfælde af afhængighed hos patienter, der ikke tidligere havde været afhængige.”

Læserbrevet var indsendt af en velrenommeret læge og blev oven i købet bragt i USA’s mest prestigefyldte medicinske tidsskrift. Derfor bredte budskabet om, at smertemedicin ikke gjorde patienter afhængige, sig med lynets hast – i mange tilfælde i fejlciteret eller direkte manipuleret form.

Donald Trump erklærede for nylig opioid-krisen for en national nødsituation

En gruppe canadiske forskere ansat af NEJM har for nylig dokumenteret, hvordan læserbrevet blev citeret i over 600 medier med en mærkbar stigning i antallet af henvisninger omkring 1995, da det nye præparatet OxyContin blev lanceret på det amerikanske marked.

Et citat lød: “Smertepatienter uden tidligere misbrugshistorie er stort set uden risiko for afhængighed”.

Læserbrevet blev citeret ukritisk i en række medicinske fagskrifter og var derfor med til at skabe en landsdækkende fortælling, der fik læger til at fralægge sig enhver bekymring om afhængighed og fatte receptblokkene.

Forskningsleder Dr. David Jurlink siger til NEJMD, at læserbrevets betydning for det enorme forbrug ikke kan overdrives:

“Det var nøgleteksten, der hjalp opioid-fabrikanterne med at overbevise de praktiserende læger om, at de ikke skulle bekymre sig om afhængighed.”

I 2007 blev flere ledere i virksomheden bag OxyContin, et af de helt centrale opioid-produkter i opioid-krisen, kendt skyldige i at have vildledt “lovgivere, læger og patienter” omkring risikoen for afhængighed i forbindelse med brug af stoffet.

Læs også: Kiropraktorer skal med i kampen mod opioiderne

Men snebolden rullede videre: Få år senere udskrev amerikanske læger 282 millioner recepter på smertestillende medicin – eller næsten tre gange så mange som i 1992.

I dag er 11.5 millioner amerikanere fra 12 år registreret som misbrugere af receptpligtig smertemedicin (antallet af heroinmisbrugere er under en tiendedel).

I USA og Canada omkommer henholdsvis 90 og 9 personer hver dag af en opioid-overdosis. Og Donald Trump erklærede for nylig opioid-krisen for en national nødsituation.

Artiklen stammer fra KIROPRAKTOREN december 2017. Læs hovedartiklen 'Kiropraktorer skal med i kampen mod opioider'

14. dec 2017