Sådan kan du hjælpe til med at rekruttere

Dette kan du og din klinik gøre for at hjælpe til med at rekruttere studerende til klinisk biomekanik - og brande kiropraktorernes høje uddannelsesniveau.

HVEM OG HVORFOR?
Målgruppen er ikke kun uddannelsessøgende, men i høj grad også forældre, venner, erhvervsvejledere, undervisere og andre omkring personer, der skal vælge uddannelse. Ved at synliggøre uddannelsen er du desuden også med til at brande kiropraktorernes høje, men for mange ukendte uddannelsesniveau.

HVORNÅR?
Der er frist for ansøgning til uddannelsen via kvote 2 den 15. marts hvert år. Fristen for dem, der søger ind udelukkende på gennemsnit (kvote 1), er i starten af juli hvert år. Det er derfor smart at gøre en indsats i løbet af februar/start-marts samt i maj/juni.

10 TING DU KAN GØRE

1. Den nemme: Følg Kiropraktorguide på Facebook og del
Klik 'Synes godt om' Kiropraktorguides Facebookside, så du følger siden, og del de opslag om uddannelsen, som lægges op især vinter og forår.
>>> www.facebook.com/kiropraktorguide

2. Op med plakater - frem med foldere
Klinisk Biomekanik sendte for et par år siden plakater og visitkort om uddannelsen til alle klinikker. DKF har plakater, du kan rekvirere, og hos Sundhedsvidenskabeligt Fakultet kan du rekvirere handouts om studiet. Vil du virkeligt gøre en indsats, kan I i en periode tilbyde foldere til fx alle nye patienter, i måske en uge.
>>> Rekvirér foldere (1 A4-ark) om uddannelsen ved at skrive til kommunikationsleder Tomas Homburg: thomburg@health.sdu.dk Rekvirér plakat (A3) ved at skrive til DKF's sekretariat: DKF@danskkiropraktorforening.dk  (OBS: kun få tilbage, maj 2017)

3. Vis og del film
Der findes den film, som DKF og SDU lavede sammen for cirka 5 år siden. Den er næsten 3 minutter lang, uden undertekster og findes også i tysk, svensk, norsk og engelsk udgave på Sundhedsvidenskabs Youtube-kanal. Filmen viser de fleste facetter af uddannelsen: undervisningssituationer, studiemiljø, selve det store universitet, en er del af, samlæsning, undervisning i billeddiagnostik, apparatur, studerende, der foretager målinger på diverse apparater og selvstændig færdighedstræning.

Så findes der en nyere film, som Sundhedsvidenskabeligt Fakultet fra foråret 2017. Den er kort (30 sek.) og tekstet, så den fungerer lydløst også. Den viser udelukkende færdighedstræning og studerende, der har det sjovt.

Endelig findes lydløst slideshow-præsentation af uddannelsen (pdf)

4. Del Klinisk Biomekaniks hjemmeside

Del Syddansk Universitets info-site på dine og klinikkens sociale medier - udover den indeholder alt relevant information, så ligger den nyeste film også på forsiden på sitet.
>>> www.sdu.dk/kiropraktik

5. Like og del Klinisk Biomekaniks Facebook
’Synes godt om’ og del Klinisk Biomekaniks Facebookside.
>>> www.facebook.com/kiropraktorSDU

6. Del 'besøg kiropraktor'
Fortæl, at uddannelsessøgende kan komme på besøg i en kiropraktorklinik og opleve, hvad kiropraktik og denne karrierevej går ud på ved at dele linket her, hvor man melder sig til.
>>> www.danskkiropraktorforening.dk/oplevkiropraktor

7. Gør reklame for info-arrangementer
Du kan fx dele disse arrangementer på sociale medier:

A: I slutningen af februar kan du blive klogere på studiet og møde kiropraktorstuderende til Åbent Hus på Syddansk Universitet:
>>>
www.sdu.dk/Uddannelse/Brobygning

B: Kiropraktorstuderende for en dag? Prøv en dag på kiropraktoruddannelsen Klinisk Biomekanik. Du følger undervisningen, kan snakke med en studerende over en frokost og få et indtryk af universitetet. OBS: Tilbuddet gælder kun en måned inden kvote 2-fristen 15. marts
>>> www.sdu.dk/Uddannelse/Brobygning/Studerende_for_en_dag/SUND_studerende_for_en_dag

8. Del din egen historie
Personlige beretninger har stor effekt. Det kan derfor være en effektiv ting, at fortælle på fx de sociale medier, hvorfor du lige blev kiropraktor og hvad du synes, at det giver dig at være kiropraktor i dag. Du kan også skrive lidt om din hverdag. Slut din korte fortælling af med at fortælle, at man kan læse til kiropraktor på Syddansk Universitet og at der er frist henholdsvis i marts (kvote 2) og juli (kvote 1). Post linket til info-sitet eller en af filmene sammen med.
>>> www.sdu.dk/kiropraktik

9. Del artikler - fx
KIROPRAKTOREN bringer jævnligt artikler om klinisk biomekanik.
FNKS har fået en fast side - #biomekker - hvor de beretter om livet på studiet og deres arbejde. Den kan deles via www.issuu.com/kiropraktoren hvor man kan dele fra den bestemte side, hvor klummen er (skifter fra gang til gang).
     I 2014 bragte vi en artikel med to studerende, der fortæller, hvordan det er at læse klinisk biomekanik. Del den, fx ved at skrive "Hvordan er det at læse til kiropraktor på Syddansk Universitet? Læs to studerende fortælle". >>> http://issuu.com/kiropraktoren/docs/kiropraktoren0114/28

Du kan også dele artikler fra Uddannelsesinformation.dk, hvor der hvert år i vinteren bringes en artikel ved DKF's indsats om kiropraktik i forbindelse med indrykning af annonce og omtale af uddannelsen i uddannelsestillæg fra Mediaplanet.

I 2017 er det studerende (og FNKS-formand Nanna Madsen), som fortæller om sit valg af klinisk biomekanik.

10. Hold oplæg

Find ud af, om du kan holde oplæg om kiropraktorjobbet og uddannelsen. Det kan være på et gymnasium, en folkeskole eller efterskole - eller en højskole, en sportsklub eller lign. Skriv til os eller til studieledelsen, så kan vi hjælpe med materialer osv.:
>>> DKF@danskkiropraktorforening.dk

Opdateret maj 2017