Se også  'Jobs/kurser/opslag'  hvor medlemmer kan annoncere.

24. februar 2018

NIKKB Efteruddannelse:
Rundt om thoracal columna

• Er thoracal columna et område, du blot behandler som ”supplement” til nakke og lænd.
• Har du styr på ”red flags” i thoracalregionen.
• Hvor mange redskaber har du egentlig i din værktøjskasse til behandling af thoracal columna?
• Hvilken viden findes forskningsmæssigt om dette område?
• Kunne du tænke dig nye teknikker og fifs til både thoracal columna, costa, samt cervicothoracal- og thoracolumbalovergangen?

Kan du nikke genkendende til noget af ovenstående, er dette kursus oplagt for dig. Frist: 22. januar - læs mere

3. marts

OBS: NY DATO
Workshop om kliniske vejledninger

Dansk Selskab for Kiropraktik (DSK) holder denne workshop, hvor du kan være med til at lave de kliniske vejledninger, der definerer god standard i kiropraktorpraksis.

"Vi skal i fællesskab sørge for, at standarderne bliver realistiske i en travl hverdag og samtidig hjælper os til at give vores patienter den bedst mulige undersøgelse," skriver selskabets fokusgruppe for evidensbaseret praksis, som inviterer kolleger til workshoppen på Vejlefjord Hotel lørdag 3. marts (OBS rykket fra 3. februar).

Tilmelding til ebp@dskkb.dk
Læs mere i invitationen i gruppens fokusgruppe på DKF Forum (kræver login)

3. marts

Pædiatridag i Odense

Børnefokusgruppen under Dansk Selskab for Kiropraktik (DSK) holder denne dag sin tilbagevendende videndelingdag i Odense fra morgen til sen eftermiddag. Det handler om håndtering af "vanskelige" børn - læs mere og meld dig til hos NIKKB her

6. marts

Store Turnusaften: info og speeddating

DKF og klinisk biomekanik inviterer til den årlige Store Turnusaften tirsdag den 6. marts.

Første del af aftenen, der starter kl. 17.00, er for kandidatstuderende på klinisk biomekanik og handler om, hvad turnusuddannelsen går ud på med oplæg fra NIKKB, der administrerer kurserne, fra DKF om foreningens rolle i overgangen fra studerende til kandidat og fra DKF's Turnusudvalg og turnusansvarlige om formålet, reglerne m.v.

Kl 19.00 begynder den del, hvor kommende tutorer/klinikker kan fortælle om sig selv og efterfølgende speeddate studerende, der skal i turnus inden for det næste 1-2 år. Husk, reglerne for både tutorer og turnuskandidater finder du her på vores side: www.danskkiropraktorforening.dk/turnus

Tutorer/klinikker melder sig til hos DKF via mail til DKF@danskkiropraktorforening.dk - skriv hvor mange fra klinikken, I deltager. De tilmeldte får en mail med detaljeret info, inden mødet.

Studerende melder sig til via liste, som studiets faglige vejleder Kristoffer Weisse administrerer.

Tilmeldingsfrist 1. marts 2018. Arrangementet holdes på SDU campus i Odense i lokalet U74.

23. marts

KIROPRAKTOREN 1 lander

Læs mere om annoncering m.v. her www.kiropraktoren.dk

17. april

NIKKB-webinar: Den gode MUS-samtale

Målet er, at du efter webinaret er klædt på til at planlægge og gennemføre en udbytterig medarbejdersamtale ved hjælp af effektive samtaleværktøjer, som kan danne ramme for en konstruktiv og åben samtale. Webinaret henvender sig primært til klinikejere, der skal afholde MUS første gang, klinikejere der gerne vil have ny inspiration til afholdelse af deres MUS eller andre interesserede. Læs mere her hos NIKKB.

21. og 22. april

NIKKB Efteruddannelse: Basal genoplivning

Kurset vil indeholde undervisning i basal hjerte-lungeredning svarende til BLS-niveau (Basic Life Support), som er hjertemassage, kunstigt åndedræt og alarmering. Det er niveauet, som er beskrevet i akkrediteringsstandarden for kiropraktorklinikker.

Der vil blive lagt vægt på praktiske øvelser, så alle efterfølgende opnår større fortrolighed med principperne for og praktisk håndtering af et hjertestop. Læs mere hos NIKKB

5. maj

Politisk sommerseminar

DKF samler sine tillidsvalgte fra råd, udvalg og bestyrelser og holder det tilbagevendende sommerseminar i Kolding.

23. maj kl. 20-21

NIKKB-webinar:
MR-henvisning - hvem, hvad, hvornår?

Webinaret kommer omkring:
• Hvilke patienter kan jeg henvise, og hvordan gør jeg?
• Hvad skal henvisningen indeholde, og hvordan skriver vi mest informativt i forhold til den modtagende radiolog?
• Hvilke kliniske problemstillinger ønskes afklaret ved undersøgelsen?
• Hvem har ansvaret for svaret til patienterne, og hvordan forholder jeg mig i forhold til de forskellige svar på MR-scanningen (evt. maligne lidelser og andre ikke-biomekaniske fund)?
• Hvem har ansvaret i forhold til den henvisningsret, kiropraktorer har?

Der vises eksempler på skabeloner til MR-henvisninger som efterfølgende frit kan benyttes.
¨
Frist 20. april. Læs mere hos NIKKB

26. maj

NIKKB efteruddannelse: Idrætskiropraktik basis - fod-, ankel- og skulderskader

Dette basiskursus er specifikt målrettet nyuddannede kiropraktorer samt kiropraktorer med ingen eller lidt erfaring med at behandle idrætsskader. Kurset omhandler specifikt fod-, ankel- og skulderskader, hvor der i alle 3 områder dykkes ned i den funktionelle anatomi med fokus på de enkelte leds funktioner samt indbyrdes relationer og samspil.
Læs mere på NIKKB.dk

25.-28. maj

ECU Convention

ECU Convention 2018 i Budapest. Tilmeld dig her på kongressitet, hvor du kan læse mere: www.ecu2018.com

Early bird-rabat ved tilmelding senest 31. marts 2018

2.-3. juni

NIKKB Efteruddannelse:
Neurologi i praksis

At give dig en grundig opdatering af den neurologiske undersøgelse for nedre og øvre motor neuroner i primær praksis, tolkning, diagnostik og håndtering set i forhold til NKR og kirurgiske muligheder. Teoretisk oplæg efterfulgt af hands´on af de neurologiske undersøgelser.
Herefter cases og plenumdiskussioner af de relevante fund og sammenhænge. Frist for tilmelding 23. april - læs mere hos NIKKB

6. juni

NIKKB-webinar: Behandling af spædbørn

På dette webinar vil du med udgangspunkt i den nyeste evidens blive præsenteret for:

• En kort gennemgang af spædbørns anatomi og biomekanik, knogler og bindevæv

• Forholdet mellem anvendt kraft og bivirkninger hos spædbørn.
Hvor stor en maksimumkraft anbefales ved manuel behandling?

• Præsentation af forskellige manuelle teknikker i relation til udviklingen af bivirkninger. (columna og ekstremiteter).

• Hvad siger litteraturen/den nyeste evidens i forhold til bivirkninger ved behandling af spædbørn? - Og hvordan tager du som behandler hensyn til dette?

Frist 4. maj - læs mere på nikkb.dk her

15.-16. juni

Folkemødet på Bornholm

DKF deltager i det store Sundhedsteltet sammen med omkring 15 andre organisationer. Lørdag bliver dagen, hvor DKF holder sit eget debatarrangement.

24.-27. oktober

WFC's uddannelseskonference

Konferencen, som WFC holder de år, der ikke er politisk konference, finder sted i London.

8.-12. november

Faglig Kongres 2018

Hold dig opdateret på: www.fagligkongres.dk