Effektiv forebyggelse
– det er en god investering!

Det er budskabet fra 14 sundhedsorganisationer, som er gået sammen om at rejse ’Det Fælles Sundhedstelt’ på Folkemødet, der finder sted i Allinge 16.-19. juni. Sammen og hver for sig vil organisationerne sætte fokus på effektiv forebyggelse. Dansk Kiropraktor Forening er med og glæder sig over samarbejdet.

Mød Dansk Kiropraktor Forening til disse arrangementer

Torsdag den 16. juni:
Kl. 15-16:  AC-huset: ”Kniv til tiden”. Hånd eller kniv – det endelige opgør!
Kl. 16-17: Åbning af Sundhedsteltet: Effektiv forebyggelse – har vi råd til at lade være?
kl. 17.30-19: Sundhedsteltet: Tema/forebyggelse: Muskel og skelet

Fredag den 17. juni:
Kl. 10-11: Sundhedsteltet: ”God alderdom uden smerter”
Kl. 17.30-19: Sundhedsteltet: Sundhedspolitisk speeddebating

Hvad handler det om?
Teltet åbnes torsdag med en stor fælles debat, hvor politikere, eksperter, fagfolk og publikum diskuterer, hvorfor vi bruger så få penge på forebyggelse, og om det skal være frivilligt eller obligatorisk at følge rygestopkurser, tabe de overflødige kilo eller træne i arbejdstiden.

Dagen efter skal der speeddebatteres. Politikere og sundhedsfolk krydser klinger på tid, bl.a. om ulighed i sundhed, kronisk syge og ældre patienter.

Lørdag inddrages hele teltet, når der er fokus på det gode liv som ældre. Man kan bl.a. smage fremtidens ældremad og få vist gode øvelser.

Sundhedsteltet

Det er første gang i Folkemødets historie, at så mange organisationer har fundet sammen om et fælles tema og telt.

”Jeg er ikke i tvivl om, at vi med Det Fælles Sundhedstelt kan være med til at skabe større opmærksomhed om et vigtigt sundhedsområde. Selv om der fra politisk hold snakkes meget om, at det er vigtigt at forebygge, kniber det ofte med at finde pengene. Og så ved vi af erfaring, at det er svært at ændre vaner og holde fast i en ny livsstil, uanset om man er ung eller ældre. Så effektiv forebyggelse er et meget relevant emne at sætte fokus på”, siger Lone Kousgaard Jørgensen.

Folkemødet er vokset meget siden starten i 2011. Derfor kniber det med plads til de mange organisationer.

Fra Folkemødets sekretariat har der været stor interesse i at få etableret Det Fælles Sundhedstelt som en ny og anderledes måde at være teltholder på.

Find arrangementerne i Folkemødets program-portal

Det fælles Sundhedstelt
• Et cirkustelt på 154 m2
• Indeholder en scene med tilskuerpladser, et politisk oplevelsesrum med informationssøjler og seks stationer, hvor man bl.a. kan få målt blodtryk, foretaget fodtjek eller tips og tricks til, hvordan børn kan blive mere fysisk aktive.
• 14 organisationer står bag teltet: Danske Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter, Ergoterapeutforeningen, Lægeforeningen, LVS, Lægevidenskabelige Selskaber, Dansk Sygeplejeråd, Kost- og Ernæringsforbundet, Hjernesagen, Dansk Kiropraktor For-ening, Danske Psykomotoriske Terapeuter, Københavns Universitet SCIENCE, Dansk Tandplejerforening, Osteoporoseforeningen, Komiteen for Sundhedsoplysning.

Følg med i debatterne på Twitter: www.twitter.com/KiropraktorenDK