Collage.JPG

Alle ved, hvad en ryg er – men hvad kan den, hvordan sidder den sammen, hvorfor kan man få ondt i den, og hvordan kan man holde den sund og stærk?
Det kan børn selv lære i den udfordrende familieaktivitet 'Bliv Rygfessor' sammen med kiropraktorer.

Dansk Kiropraktor Forening har udarbejdet Rygfessor-eventet for at slå et slag for tidlig forebyggelse og udbrede viden om ryggen.

Hvorfor Rygfessor?
Lændesmerter er registeret hos knap en million danskere, viser de opgørelser fra Sundhedsstyrelsen, og sammen med slidgigt og nakkesmerter topper lændesmerter listen over årsager til, at danskere går til læge og må tage sygedage fra jobbet. Det er også den fjerdedyreste sygdom, når det kommer til behandling og pleje.

Forskning, som bl.a. kiropraktorer har været med til at frembringe, viser, at rygsmerter starter tidligere og er mere udbredt blandt danske børn, end man har troet. Det er også påvist, at børn, som har rygsmerter, ofte vil tage dem med ind i deres voksne liv.

Derfor er det godt at tage smerterne alvorligt og forsøge at indrette sig med en aktiv og sund hverdag, som kan forebygge, at smerterne opstår.

Arrangementet er målrettet børn i alderen 4-10 år, men også voksne får noget ud af aktiviteterne og af at møde en kiropraktor eller studerende i klinisk biomekanik, som afvikler DKF's rygfessor-event på Ryggens Dag.

Historikken
RygFessor blev udviklet af Dansk Kiropraktor Forening i efteråret 2015 til markering af den internationale Ryggens dag - World Spine Day.

Over 3 dage i efterårsferien i Århus, Roskilde og København førte 2 kiropraktorstuderende fra Klinisk Biomekanik, Syddansk Universitet, børn igennem sjove opgaver, som udløste et RygFessor-diplom med navn.

RygFessor består af 4 opgaver, hvor alle sanser skal på arbejde. Der er udfordringer til hænder og hoved - og til sidst et par øvelser, der er gode i en aktiv hverdag, som kan hjælpe med at holde ryggen sund og stærk.

Første opgave handler om at se, røre og bevæge et rigtigt led (fra dyr).

Anden opgave er en mini-eksamen med 4 multiple choice-spørgsmål om antallet af ryghvirvler, om det er godt for ryggen at bevæge sig eller være stille, om hvad brusk er og om hvad det er, der gør ondt, når man har ondt i ryggen.

Tredje opgave handler om at samle et skelet.

Fjerde opgave handler om at lave 4 børnevenlige, enkle fysiske øvelser, som viser hvordan man nemt kan strække og bevæge kroppen.

Se billeder fra de tre dage på Facebook eller tjek #rygfessor på Instagram.

'Bliv Rygfessor' blev lavet af Dansk Kiropraktor Forening som en aktivitet til Ryggens Dag - World Spine Day - som er hvert år 16. oktober.
Men det kan bruges året rundt til fx åbent hus, markedsdage, kulturnat og lign. World Spine Day er dannet i 2000 af den internationale nonprofit-organisation Bone and Joint Decade - Global Alliance for Musculoskeletal Health, som Dansk Kiropraktor Forening samarbejder med.

Er du eller din klinik interesserede i at høre mere, så skriv til os på dkf@danskkiropraktorforening.dk.

National kampagne for handlingsplan
DKF har også udarbejdet en kampagne for at få beslutningstagere til at lave en handlingsplan for rygbehandling. Kampagnen hedder 'Lad os sammen lægge ryg til en national plan' og den bestod af videoer, der blev delt på sociale medier, annoncer på bl.a. Altinget og udstilling på Lægedage 2018.