Uddannelsen kaldes turnusuddannelse eller turnustjeneste, og kiropraktoren, der gennemgår uddannelsen kaldes en turnuskandidat. Uddannelsen består af en klinisk del og en kursusdel.

En del af forløbet kan finde sted i sekundærsektoren. Kun forløb af over 3 måneders varighed kan tælle med i det samlede turnusforløb.

Kandidaten ansættes hos godkendt tutor

Kiropraktorer, som i forvejen har tilladelse til selvstændigt virke, kan blive godkendt af Sundhedsstyrelsen som tutor og ansætte kiropraktorer, som skal gennemgå det 1-årige uddannelsesforløb.

Der gælder flere krav for at kunne blive godkendt som tutor:

1. Kiropraktoren skal være indehaver af en kiropraktorklinik og personligt have været tilmeldt Landsoverenskomsten i mindst tre år.
2. Der skal være røntgenanlæg i klinikken, og tutor skal deltage i et obligatorisk kursus afholdt af NIKKB samt anvende det særlige uddannelsesprogram i uddannelsen.
3. Tutor skal have tid og lyst til varetage uddannelse og supervision af en nyuddannet kollega.

Tutorer kan blive godkendt i op til 5 år og kan ansøge om honorar for uddannelsesforpligtelsen hos Kiropraktorfonden.

Søg om godkendelse som tutor på denne blanket

Er du godkendt tutor, eller overvejer du at blive det, så meld dig under fanerne hos NIKKB, så kan de invitere dig til tutorkurset, som finder sted i marts og august: nikkb@nikkb.dk

Læs mere om kurset her hos NIKKB

Uddannelsesprogram og logbog

I klinikken lærer turnuskandidaten om den kliniske hverdag via et uddannelsesforløb planlagt efter et af Sundhedsstyrelsen godkendt uddannelsesprogram med klinisk logbog og 3 obligatoriske samtaler. Der bruges en tilhørende registeringsliste til cases.

Det er en fælles forpligtelse for tutor og turnuskandidat at få udfyldt uddannelsesprogrammet efter forskrifterne.

Uddannelsesprogrammet skal udfyldes efter forskrifterne og godkendes, inden turnuskandidaten kan ansøge om selvstændigt virke hos Styrelsen for Patientsikkerhed via en attest og et ansøgningsskema.

Obligatorisk ansættelseskontrakt

DKF's standardansættelseskontrakt for turnuskandidater skal anvendes i uddannelsesstillingen, som er en stilling med fast løn og ingen mulighed for provision.

Kontrakten beskriver rettigheder under sygdom, ferie, deltagelse i kurser m.v. Kontrakten udfyldes af både tutor og turnuskandidat, hvorefter den sendes til DKF.

Lønnen og ansættelseskontrakten reguleres jævnligt - find de altid gældende udgaver her

Turnuskurser

Turnuskandidater deltager i omkring 15 kurser fordelt på 9 hverdage og 3 weekender. Det er en del af arbejdstiden og tutor betaler udgifterne - jf. ansættelseskontrakten.

På kurserne perspektiveres den opnåede viden fra klinikhverdagen med gennemgange af cases og forelæsninger om relevante emner. Desuden gennemgås den enkeltes uddannelsesprogram med medlemmer af DKF's Turnusudvalg, som består af erfarne klinikere.

Nordisk Institut for Kiropraktik og Klinisk Biomekanik (NIKKB) tilrettelægger og afholder kurserne i samarbejde med DKF's Turnusudvalg. Find datoer og læs mere her

Hvor står reglerne?
  1. Lovgrundlaget er den halvanden side lange Bekendtgørelse om tilladelse til selvstændigt virke som kiropraktor.
  2. I målbeskrivelsen godkendt af Sundhedsstyrelsen er reglerne forklaret og beskrevet yderligere
  3. Målbeskrivelserne for kurserne som turnuskandidaterne skal gennemføre er også godkendt af Sundhedsstyrelsen
  4. Reglerne om arbejdsforhold findes i DKF's turnusansættelseskontrakt
  5. I Uddannelsesprogrammet med logbog er de overordnede regler og målbeskrivelser omsat til konkrete mål, samtaleskabeloner m.v.

Hvem bestemmer?

Sundhedsstyrelsen har nedsat et uddannelsesråd for turnusuddannelsen. Her sidder repræsentanter for Styrelsen for Patientsikkerhed, Danske Regioner, Regionernes Lønnings- og Takstnævn, Syddansk Universitet, Nordisk Institut for Kiropraktik og Klinisk Biomekanik samt DKF. DKF er sekretariat for rådet.

Et udvalg af erfarne kiropraktorer, Turnusudvalget, rådgiver turnuskandidater undervejs i deres forløb, og de følger også løbende op på, hvordan det går med at udfylde det obligatoriske uddannelsesprogram. Det sker blandt andet på de weekendkurser, turnuskandidaterne deltager på.

Hvem kan hjælpe?

DKF's Turnusudvalg kan hjælpe både tutorer og turnuskandidater. Det kan være problemer med at få udfyldt logbogen eller samarbejdsproblemer - eller spørgsmål om omfanget af supervision.

Hver turnuskandidat får tildelt en kontaktperson fra Turnusudvalget, når de starter i deres forløb.

DKF's sekretariat kan hjælpe ved spørgsmål om juraen; fx spørgsmål om tutorgodkendelse, om særlige forløb, men også om løn, ferie, barsel som man kan læse om i ansættelseskontrakten eller her på hjemmesiden.

Hvordan finder man turnussted eller  turnuskandidat?

Såvel turnuskandidater som tutorer kan gratis søge efter en turnusstilling eller en turnuskandidat her på hjemmesiden - send dit opslag til dkf@danskkiropraktorforening.dk så vises det på Markedspladsen.

DKF holder desuden arrangementer, hvor studerende og tutorer kan møde hinanden. Det finder sted mindst en gang om året, hvert år i februar/marts måned - hold øje med annoncering i nyhedsbrev eller i kalenderen her på siden

Ofte stillede spørgsmål

Må turnuskandidaten være alene?
Turnuskandidat og tutor skal i videst muligt omfang være i klinikken
samtidigt. Ifølge autorisationsloven må en kiropraktor uden ret til selvstændigt kun arbejde i en underordnet stilling under en kiropraktor med ret til selvstændigt virke. Tutor bærer det faglige ansvar for turnuskandidatens arbejde, både når tutor er til stede eller ikke er. Det kan efter konkret vurdering godt være forsvarligt, at en turnuskandidat arbejder som eneste kiropraktor i klinikken i kortere perioder. Det er afgørende, at turnuskandidaten føler sig tryg ved det, og at der er en skriftlig instruks om, hvordan turnuskandidaten skal forholde sig samt at han/hun som minimum kan få telefonisk supervision.

Har kandidaten ret til en specifik mængde supervision?
Hvor meget supervision, der er behov for, er individuelt. Tommelfingerreglen lyder, at der i den første tid skal være mulighed for daglig supervision. I takt med at turnuskandidatens kompetencer øges, kan antallet sættes ned til 1-2 gange om ugen. Det vigtigste råd lyder: Tal om det! Det er et punkt i den obligatoriske introsamtale, netop for at tutor og turnuskandidat kan drøfte behov og forventninger til supervisionen. På det anbefalede månedlige møde om logbogen er det også smart at vende, om supervisionen foregår tilfredsstillende
for begge parter.

Anbefaler Turnusudvalget/DKF nogen turnusklinikker?
Nej, og der findes strengt taget ikke turnusklinikker, kun tutorer. En tutor er en klinikejer, som Turnusudvalget, Uddannelsesrådet og Sundhedsstyrelsen har godkendt. Det fungerer sådan her: Ønsker en klinikejer at ansætte en turnuskandidat, søger han/hun om tutorgodkendelse og finder derefter en kandidat. Nogle klinikker
har næsten hele tiden turnuskandidater, andre kun en gang imellem.

Kan man skifte tutor undervejs?
Indimellem opstår behov for at skifte tutor, fx ved sygdom eller uoverstigelige samarbejdsproblemer. I sådanne situationer hjælper
DKF og Turnusudvalget, men det kan godt volde besvær og forlænge
turnustiden.

Må man dele turnus op?
Turnusforløbet er designet til, at turnuskandidaten er fuld tid hos
den samme tutor i et år. En gang i mellem er der dog god grund til at dele det op. Det kræver særaftaler. En af de ufravigelige regler er, at
kun perioder på mindst 3 måneder kan tælle med.

Kan man være i turnus i sekundærsektoren, fx på et rygcenter?
Ja, ifølge bekendtgørelsen kan en del af turnusforløbet foregå i sekundærsektoren. Det kræver særaftaler med tutorer begge steder.

Må man være på nedsat tid?
Turnusforløbet er tilrettelagt efter, at det er på fuld tid, dvs. 37 timer ugentligt i et år, men enkelte gange er der indgået særaftale om nedsat tid i en længere periode end et år.

Hvordan med ferie?
Turnuskandidaten er berettiget til ferie efter Ferieloven. I en turnusperiode på et år vil turnuskandidaten kunne afholde 5 ugers ferie. Tidspunkter aftales med tutor. Turnuskandidaten optjener feriegodtgørelse til Feriekonto med 12,5% af den optjente løn, så mens ferien afholdes er det uden løn.

Hvad med turnus i udlandet?
Ingen lande har en turnus præcis som den danske. Det kan give udfordringer, hvis man gennemfører turnusuddannelse i udlandet og
kort efter vil praktisere selvstændigt i Danmark. Bekendtgørelsen siger nemlig, at en udenlandsk turnus skal kunne sidestilles med den danske. Styrelsen for Patientsikkerhed foretager vurderingen, som altid er individuel og også tager højde for evt. erhvervserfaring m.v.

Læs om autorisation og selvstændigt virke hos Styrelsen for Patientsikkerhed Det er fx nyttigt, hvis du er uddannet i udlandet.